De metamorfose van mijn stamgroep!

Gepubliceerd op 17 augustus 2023 om 11:04

De metamorfose van mijn stamgroep!

Naar aanleiding van de vorige bijeenkomst over de schoolwoonkamer en het invullen van de goed, beter, best lijsten heb ik besloten dat ik echt aanpassingen wil gaan doen voor de inrichting van mijn stamgroep. In dit blogbericht kun je lezen wat ik allemaal heb aangepast!!

In de huidige inrichting van mijn stamgroep ontbreken er best wel veel zaken die ik wel belangrijk vind om te hebben. Zo werk ik momenteel niet met een vaste kring in de groep. Het maken van een kring is wel mogelijk, maar duurt altijd best eventjes voordat dit gerealiseerd wordt. Aan het einde van de dag maak ik met de groep wel altijd een kring, zodat we hier de dag kunnen afsluiten en de volgende dag kunnen starten. Instructies vinden klassikaal plaats. Er is geen ruimte om werk tentoon te stellen van kinderen. Dit vind ik kwalijk omdat dit natuurlijk wel een motivatie en beloning is voor kinderen om hun werk ergens te kunnen laten zien. Momenteel werken we in 5 groepjes en is er een instructietafel aanwezig in de klas.

Ik heb de goed, beter, best lijst ingevuld aan het einde van de bijeenkomst over de schoolwoonkamer. Hier kwam ik tot de conclusie dat er best veel zaken niet aanwezig zijn in mijn huidige inrichting van het lokaal, die ik vanuit het pedagogische aspect en het 'samenlevingsgevoel' wel graag zou willen zien in de stamgroep. 

Op de lijst heb ik de eerste 'meting' ingevuld met potlood. Dit heb ik tijdens bijeenkomst 5 gedaan. Vervolgens heb ik in de zomervakantie enkele aanpassingen gedaan voor de inrichting van het lokaal en heb ik de lijst nog een keer ingevuld met een groene pen om het verschil aan te duiden. 

Enkele zaken zijn in de nieuwe inrichting wel meegenomen. Zo ziet het lokaal er nu huiselijk uit. Dit heb ik gecreërd door enkele planten toe te voegen en schappen aan de muur te bevestigen die mooi en gezellig ingericht konden worden.

Het tentoonstellen van werk kan nu gedaan worden op deze schappen, maar ook op de kasten die anders geplaatst zijn in de ruimte. Daarnaast is er op de gang een extra lijn gemaakt waar tekeningen en werk opgehangen kan worden.

Er is een vaste kring in de groep gemaakt. In deze kring worden instructies gegeven, maar kan ook gewerkt worden door kinderen. Naast groepjes zijn er ook tafels langs de muren geplaatst met schotten ertussen om werkplekken te creëren voor kinderen die liever zelfstandig werken of met één maatje samenwerken. 

Daarnaast heb ik met het leerteam bovenbouw (groep 5 t/m 8) mijn idee besproken om met flexplekken te gaan werken. Dit idee is ontstaan vanuit de gedachten dat kinderen iedere dag in met andere kinderen moeten leren 'werken'.  Het draagt bij aan een goed pedagogisch klimaat in de groep wanneer kindereren leren om met alle kinderen in de groep samen te werken. Ook is het ontstaan vanuit idee dat kinderen meer eigen verantwoordelijkheid moeten kunnen nemen en krijgen. Dit is wel een proces dat goed begeleid dient te worden in het eerste leerjaar dat we dit gaan inzetten. De kinderen mogen bij binnenkomst in het lokaal hun laatje uit de kast pakken en een plek kiezen waar ze voor die dag willen gaan werken. Tot slot heb ik mijn eigen bureau uit het klaslokaal gehaald om meer ruimte te creëren. Ten slotte heb ik toch geen tijd om aan mijn bureau te werken, omdat ik in de kring of in de stamgroep met kinderen aan het werken ben. Na school kan ik plaatsnemen achter de computers om eventueel nog registratie in orde te maken.

Bij de start van het schooljaar heb ik met de groep in de kring afspraken gemaakt over het klaslokaal. Ik heb de bedoeling van het werken met de flexplek uitgelegd. Ook het belang van een goede focus kunnen hebben en het leren van en met elkaar heb ik hierbij belicht. 

We hebben geinventariseerd wie er affiniteit met planten en bloemen heeft. Enkele kinderen gaven aan dat ze dit leuk en leerzaam vinden. Zij hebben van mij de opdracht gekregen om te onderzoeken welke planten we in het lokaal hebben, en hoe deze verzorgd moeten worden.  

Op deze manier zijn de kinderen samen met mij verantwoordelijk geworden voor het netjes houden van onze stamgroep. Een idee dat ik zeer belangrijk vindt en waar ik met de klas ook waarde aan hecht. Ik heb hieronder enkele foto's toegevoegd van de nieuwe inrichting van het lokaal.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.