Driejarige stamgroep
Hierbeneden heb ik een kopie gemaakt van de goed, beter, best lijst die hoort bij een pedagogische school.
Wat ik uit deze lijsten heb meegenomen zijn de volgende zaken:
Dit gaat goed:
Dit kan beter:
Ik kan concluderen dat ik deze checklist gemiddeld gezien goed heb geintegreerd in mijn onderwijs en stamgroep. Enkele punten die ik in het bijzonder goed toepas zijn:
punt 30: de kinderen hebben ook zelf een overzicht van de leerlijnen en doelen, zodat ze weten waaraan ze moeten werken.
Ik heb dit schooljaar gewerkt met een portfolio waarin ik de leerlingen een jaarplanner heb gegeven van de methode die wij gebruiken voor rekenen, taal en spelling. Op deze jaarplanner staat per week en blok wat de doelen zijn die behandeld worden. De leerlingen vullen aan het einde van de week in hoe ze de lessen vonden gaan (80% normering, rekenen ze zelf uit) en welke doelen ze willen gaan verbeteren.

Door deze jaarplanner te gebruiken hebben de leerlingen goed zicht gekregen op hun ontwikkeling, sterke punten en verbeterpunten. De doelen die nog onvoldoende beheerst werden, of waar de leerling nog niet het gevoel bij had dat hij/zij hier competent in was werden opgepakt in actieplanformulieren. Hier werd planmatig en doelgericht gewerkt aan de verschillende doelen.

Er zijn nog enkele punten die nog niet tot zijn recht komen in mijn stamgroep. De volgende punten zou ik graag nog aandacht aan schenken:
punt 24: natuurlijk is er een vaste kring, zodat we snel even samen kunnen komen om iets te bespreken
In mijn stamgroep is helaas geen vaste kring. Dit omdat het lokaal erg klein is en daarmee praktisch lastig in te richten is voor 23 leerlingen met een vaste kring erbij. Toch wil ik dit het komende schooljaar gaan proberen te realiseren omdat ik het belang van een kring groot vind en dit echt een belangrijke rol speelt in de opvattingen van Jenaplanonderwijs.
punt 35: kinderen hebben geleerd daar goed mee om te gaan (leerplekken buiten de stamgroep)
Er zijn buiten mijn stamgroep weinig leerplekken in de buurt waar leerlingen prettig kunnen werken. Ik wil het komende schooljaar in de gang leerplekken creëren waar leerlingen kunnen werken. Sleutelpunt hierin is de verantwoordelijkheid die leerlingen moeten nemen als ze op deze plek gaan werken. Ik merk dat er bij ons op school te weinig aandacht geschonken wordt aan de vaardigheid om zelf een plek te kiezen en hier verantwoordelijk mee om te gaan. Ieder schooljaar opnieuw merk ik dat leerlingen lastig met deze verantwoordelijkheid om kunnen gaan en dat er op de plekken buiten de groep meer gezelligheid is dan dat er geleerd wordt. Het speel- leerplein van onze school leent zich lastig voor de leerlingen van mijn stamgroep omdat dit best ver van de groep verwijderd is en omdat hier vooral door de onderbouw gebruik van wordt gemaakt. Er is geen sprake van een rustige leeromgeving.
Wel is er mogelijkheid om op het podium te werken door leerlingen. Ik wil mij komend schooljaar gaan verdiepen in theorie die er beschikbaar is en die helpt om leerlingen hier op een manier die ik graag zie (focus, stilte, doelgericht en samen) te kunnen werken.

Punt 17: talenten van stamgroepleiders van de bouw worden ingezet.
Ik denk dat we hier als leerteam (groep 5 t/m 8) nog veel meer uit kunnen halen. Ik ken de talenten van collega's maar heb ik de planning nog geen ruimte vrij gemaakt om groepsdoorbrekend te gaan werken en daarmee deze talenten voor de leerlingen beschikbaar te stellen. Hier hebben we met het leerteam wel al gesprekken over gevoerd en zal dus in de toekomst wel meer gaan gebeuren.


Maak jouw eigen website met JouwWeb