Petersen, P. (1985). Het kleine Jenaplan. Barendrecht: Stichting Uitgeverij Doorbraak.

Het boek is geschreven voor een conferentie van New Education Fellowship in 1926. Hierin staat zijn ideeën over de grondslagen van het onderwijs en een schets van zijn universiteit Jena en de gang van zaken op die school.
Het boek bestaat uit 6 hoofdstukken:
- hoofdstuk 1: de grondslagen van het onderwijs (wetenschappelijk en pedagogisch); De taak, het doel, de gemeenschap, ouders, gezinsscholen.
- hoofdstuk 2: de uiterlijke orde van het schoolleven; het schoolgebouw, de klas, inrichting, de pauze
- hoofdstuk 3: het gemeenschapsleven in de groep; de groep (stamgroep), omgang, samenvatting
- hoofdstuk 4: het gebied van sociaal-etnische vorming.
- hoofdstuk 5: planning en problemen van het onderwijs; leervormen, planning etc.
- hoofdstuk 6: ontstaan geschiedenis van het jenaplan.
Both, K. (1997). Jenaplan 21. Hoogeveen: Drukkerij Van Genne.

Dit boek beschrijft een concept voor Jenaplanbasisonderwijs dat voor de scholen een kader wil zijn voor hun schoolontwikkeling, hun schoolplan en hun schoolgids. Dit boek verkent waar het Jenaplanconcept in onze tijd vooral om zou moeten gaan. Het boek beschikt over veel 'doorkijkjes' naar de praktijk. Ook bevat het boek veel verwijzingen naar beschikbare praktijkondersteunende literatuur.
- Dawson, P., en R. Guare, (2009). Slim maar… Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken. Amsterdam: Hogrefe.

Er is niets frustrerender dan slimme, getalenteerde kinderen steeds weer te zien worstelen met simpele taken als huiswerk, opruimen of aankleden. Of met het omgaan met teleurstelling of boosheid. Recent onderzoek laat zien dat deze kinderen tekortschieten in executieve functies.
In Slim maar ... hebben Peg Dawson en Richard Guare baanbrekend onderzoek vertaald naar uiterst praktische adviezen en tips. Met behulp van werkbladen, vragenlijsten en uitgebreide leeftijdsgebonden informatie kunnen ouders en professionals voor elk kind een specifiek en effectief actieplan opstellen.
* Herken de sterke en zwakke punten bij kinderen
* Gebruik activiteiten en spelletjes om specifieke vaardigheden te trainen
* Oefen dagelijkse routines zoals aankleden, huiswerk maken, naar bed gaan
* Leer kinderen strategieën om beter met andere kinderen om te gaan
* Help kinderen zich minder angstig en meer zelfverzekerd te voelen
Maak jouw eigen website met JouwWeb