Pedagogische competentie

Toelichting pedagogische competentie

Leerjaar 1: (zwarte kruisjes)

Gedurende het eerste leerjaar van de opleiding heb ik kennis opgedaan over de basisprincipes van Jenaplanonderwijs. Tijdens de eerste bijeenkomst heb ik deze basisprincipes ingeschaald en aangegeven welk principe ik goed beheers en welk principe nog minder zichtbaar is in mijn stamgroep. Door de kennis die ik heb opgedaan ben ik hier bewuster naar gaan kijken op mijn eigen school en stamgroep. Ik houd deze principes vaak in mijn gedachten als ik overleg heb met mijn leerteam (collega's stamgroepen bovenbouw) en refereer hier gedurende deze overlegmomenten geregeld naar. WO moet een centrale plek innemen binnen de school staat in de basisprincipes beschreven. Ik heb het afgelopen schooljaar vaak met collega's overleg gehad om dit te intensiveren en beter samen te werken om WO belangrijker te maken binnen onze bovenbouw. Vaak valt de aandacht aan de zaakvakken rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen omdat dit belangrijk is voor de eindopbrengsten van de school. Echter is WO een prachtig middel om bovenstaande op een betekenisvolle wijze aan te leren bij leerlingen. Geintegreerd in een thema of project zullen leerlingen enthousiaster zijn, betrokken zijn en intrinsiek gemotiveerd raken om met leervragen aan de slag te gaan. Ik vind hierbij de verbinding met mijn collega's van andere groepen belangrijk. Samen kun je veel meer bewerkstelligen dan dat je in je eentje een heel project of thema moet voorbereiden. Daarbij is het ook een meerwaarde dat meerdere stamgroepen met hetzelfde thema aan de slag gaan waardoor het binnen de school echt gaat leven.

De komende periode wil ik aandacht gaan schenken aan een warme en uitdagende leer- en leefomgeving in mijn groep. Doordat onze school groeit, zijn er verschuivingen geweest in ruimtes. We hebben lokalen bij onze school gekregen (we liggen aanliggend tegen een ander schoolgebouw) waar geen rekening is gehouden met het Jenaplan concept. Zo is er bijvoorbeeld geen vaste kring en is de ruimte kleiner dan de lokalen in ons eigen schoolgebouw. Ik ga in de zomervakantie mijn groep ombouwen tot een waar Jenaplan lokaal waarin ik rekening ga houden met de theorie die ik heb geleerd over de schoolwoonkamer. Ik ga de kijkwijzer gebruiken om hier accenten van over te nemen en een plek te geven in mijn inrichting. In mijn blog zal ik een uitwerking plaatsen van het resultaat.

 

Leerjaar 2: (oranje bolletjes)

In de competenties is te zien dat ik pedagogisch een flinke ontwikkeling heb doorgemaakt met betrekking tot het jenaplanconcept. Uitgaan van verschillen tussen kinderen is echt veranderd ten opzichte van het vorige jaar. Dit heb ik laten zien in het werken met de portfolio's. Hier ben ik echt uitgegaan van het principe dat ieder kind uniek is en zich op zijn eigen tempo en manier kan en mag ontwikkelen. In de leergesprekken die ik structureel met kinderen ben gaan voeren heb ik het kind op zijn of haar eigen niveau kunnen coachen en verder kunnen helpen. Bij de ene leerling ging dit over het ordenen en structureren van het portfolio, waar het bij het andere kind ging over de jenaplanessentie 'samenwerken'. Ook waren er kinderen die voor een bepaald vakgebied graag extra begeleiding nodig hadden. Omdat dit in de portfolio's allemaal netjes gedocumenteerd werd, hoef ik als stamgroepleider hier niet allemaal lijstjes e.d. van bij te gaan houden. Ik kon in een leergesprek tenslotte het portfolio erbij nemen en dan precies zien waar het kind mee aan de slag was gegaan. Ik schreef in een schrift op per kind waar hij/zij mee bezig was, zodat ik hier ook zelf in grote lijnen een overzichtje van had. Het inrichten van de stamgroep is iets wat ik aan het einde van het vorig schooljaar als doel heb gesteld om hier verandering in te brengen. Ik kan stellen dat dit echt naar tevredenheid gelukt is. Aan het begin van het schooljaar heb ik veel complimenten gekregen van collega's over de inrichting van het lokaal en tijdens de start van het schooljaar heb ik dit zelfde signaal van de kinderen en ouders ontvangen. Kinderen voelen zich fijn in de stamgroep en geven aan dat ze het lokaal gezellig en overzichtelijk ingericht vinden. In mijn blog heb ik hier een uitwerking van geplaatst. Tot slot heb ik dit schooljaar weer een combinatiegroep 7/8. Fijn om weer met twee (3 eigenlijk) verschillende leeftijden in een stamgroep te kunnen werken. Mooi om de kennis en vaardigheden die sommige oudste al hebben te kunnen inzetten om de jongere kinderen iets te leren. Niet alleen in de eigen stamgroep gebeurd dit, ook schoolbreed heb ik dit veel gestimuleerd. De kinderen van onze stamgroep gaan lunchen bij de kinderen van de onderbouw. Ze helpen hier dan mee en lezen soms iets voor. Ook zijn de kinderen van onze stamgroep 'mediator' en zijn ze eerste aanspreekpunt om conflicten op te lossen tijdens pauze's of om kinderen te stimuleren in het spel. Allemaal elementen die sociaal leren bevorderen en daarmee bijdragen aan een fijn pedagogisch klimaat.