Bijeenkomst 7

Gepubliceerd op 30 september 2023 om 18:42

Vandaag stond de eerste bijeenkomst van het tweede leerjaar op de planning. De vorige bijeenkomst heb ik helaas niet kunnen bijwonen omdat toen net mijn dochter geboren was. Hieronder mijn aantekeningen van deze bijeenkomst.

Tijdens de start van de bijeenkomst hebben we veel aandacht besteed over het meesterstuk. Er is uitleg gegeven over de inhoud hiervan en over enkele belangrijke data die het komende jaar zullen gaan plaatsvinden.

Na de uitleg hebben we in groepjes uitgewisseld welke onderwerpen er al bedacht zijn voor het meesterstuk. Mijn gedachten waren uiteenlopend. Ik had in de auto met Kirsten besproken dat ik graag aan de slag wil met de vrije tekst. Ik vind dit reuze interessant en inspirerend (vanuit de Jena 2 daagse in België) om betekenisvol taalonderwijs te geven en denk dat dit hier een goed middel voor kan zijn. Ik ben van mening dat een tekst (over een onderwerp naar keuze of een vooraf bepaald onderwerp) veel ruimte biedt om de doelen van spelling en taal te integreren en omdat het een eigen onderwerp is veel betekenisvoller is voor leerlingen. Ze hebben waarschijnlijk de tekst geschreven over iets dat hun interesse heeft. Op de Krullevaar gebruiken wij een methode voor taal en spelling. De methode van spelling is soms tenenkrommend en heeft totaal geen match met de belevingswereld en betrokkenheid van leerlingen. Leerlingen schrijven een zinnendictee met zinnen die totaal onlogisch, niet te volgen en absoluut niet betekenisvol zijn. Dit is logisch want de methode moet de woorden die met de categorie te maken hebben in zinnen zien te passen. Naar mijn mening werkt het andersom veel krachtiger. Zoek in een eigen tekst, of de tekst van een klasgenootje naar woorden die met de behandelde categorie te maken hebben. Hopelijk kan ik hier het komende schooljaar mee gaan experimenteren en ontdekken of het schrijven van vrije teksten in de toekomst mogelijk een goede vervanger kan zijn van ons spelling en taalonderwijs.

Weekplan

In groepjes hebben we gekeken naar het weekplan dat in de stamgroepen wordt ingezet. Volgende zaken heb ik hieruit meegenomen en besproken:

Ik werk in mijn groep niet met een klassiek weekplan. Wel werk ik met een document waar de leerlingen het werk inplannen dat ze tijdens de dag/week moeten maken. Dit wordt gedurende de week gevuld en verwerkt. Ik heb dit document met mijn studiegenoten gedeeld en besproken. Deze waren enthousiast over deze manier van werken. Het biedt leerlingen overzicht over de lesstof die ze moeten maken en over de beheersing van de lesstof. Een nadeel is wel dat leerlingen wel moeten wachten met het maken van de lessen tot ik deze met ze besproken heb. Hier is nog winst te behalen. Ik maak wel bewust de keuze om niet vooraf al de lessen in te plannen. Ik wil leerlingen eigenaarschap geven en verantwoordelijk maken voor hun eigen planning. Wanneer ik een kant en klaar weekplan produceer ontneem ik leerlingen deze kans. Het sluit naar mijn mening ook niet goed aan bij de overstap naar het VO, waar ook een eigen planning gemaakt moet worden.

Ik vond het wel mooi om te zien hoe de weekplannen van de andere studenten er uitzagen. Het lijkt me voor leerlingen prettig om op een a4 te zien welke lessen, opdrachten er gemaakt moeten worden en wat ze kunnen doen als ze klaar zijn.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.