Jenaplan 2-daagse

Gepubliceerd op 28 juli 2023 om 19:03

Met onze studiegroep zijn wij 2 dagen te gast geweest in Gent. Hier hebben wij een bezoek gebracht aan Hippo's hof, een Jenaplanschool in het hart van Gent. In dit blogbericht deel ik mijn bevindingen.

 

Hier vind je een digitale rondleiding door Hippo's hof.

 

Parels Puzzels
- flexibele werkplekken - groepsindeling: driejarige stamgroep, 8 leerlingen per jaar in stamgroep. Leerlingen mogen ieder schooljaar zelf keuze aangeven voor stamgroep en moeten dit beargumenteren. Het lukt altijd om minimaal aan 1 wens te voldoen met de indeling van deze groepen.
- kringen (kunstkring, rekenkring enz.) - Omgaan met gedrag? hoe is er gezorgd voor de rustige werksfeer die heerst op school? hoe komt het dat leerlingen zo respectvol omgaan met gasten in school. Oogcontact maken en goed kunnen focussen op een gesprek?
- jarige worden 1x per maand gevierd op school - hoe zit het met de opbrengsten?
- weektaakwerk: maandag wordt een weektaak gemaakt. Deze gaat op vrijdag mee naar huis en wordt met ouders besproken. Eventueel wordt thuis nog verder gewerkt aan de weektaak in het weekend. Op maandag nemen de leerlingen de weektaak weer mee naar school en wordt het werk gesorteerd in bijbehorende mappen (rekenmap, taalmap enz.). Dan start weer een nieuwe weektaak
- vrije teksten. Prachtig!! betekenisvol te werk gaan met taal en stellen.

De blokperiode:

  • aangeengesloten periode van behoorlijke omvang (90-100 minuten) Peter Petersen
  • waarin kinderen zelfstandig bezig zijn
  • gaat de groepsleider weldoende rond
  • kideen werken, spelen, spreken samen
  • periode van oefenen, studeren, ervaren, ontdekken en onderzoeken
  • allerlei werk komt aan bod (stamgroepwerk)
  • wordt afgesloten met reflectiemomenten (wat deden we? hoe gaan we door?)

 

Werken met vrije teksten                 

Waarom is dit belangrijk:

-Wereld binnen brengen

-Motivatie

-Differentiatie 

-Interactie

Kinderen gebruiken een vrije tekstenboek tot groep 8.
Elke week schrijven ze een vrije tekst. Over iets wat ze zelf willen. Zelf meegemaakt of fantasieverhaal.

Schrijven aan de van:
-Starten met een mindmap. Wat is het onderwerp, welke 4 onderdelen komen aan bod. Start groep 3 tekenen ze de vier onderdelen. De leerkracht schrijft het erbij en schrijft het verhaal. Leerkracht kleurt een aantal woorden en uitbreiding naar zinnen, die kinderen van groep 3 zelf opschrijven. In de hogere groepen wordt dit uitgebreid naar eigen mindmap schrijven.

- op het mindmap word in 4 kaders de volgende zaken behandeld: Wie/wat/waar/wanneer/gevoel zichtbaar maken. 

-Groep 4 maakt een kladversie -> verbetert met leerkracht -> netversie.
-Netversie moet goed zijn! 

-Klaar? Illustratie erbij maken. 

-Belangrijk: waarom schrijf je dit verhaal?

-Bij schrijven van de tekst kunnen kinderen een blad met spellingsregels erbij houden. 

-Teksten niet langer dan maximaal 1 kantje. Anders gaat het ten koste van de kwaliteit van het verhaal. 

 

Kinderen lezen in tweetallen aan elkaar voor en geven elkaar tips en tops. Zit wie/wat etc. er in?

Je zult merken dat een mindmap steeds minder nodig is. 

Kinderen kunnen achteraf bepaalde spellingsregels kleuren.

Tekst van de week 

Tekst van kind bespreken van die week. Wie/wat/waar/wanneer/gevoel zichtbaar maken.

Letters worden aangeleerd vanuit teksten (betekenisvol!!) + spellingsdoelen en taaldoelen vanuit tekst aan bod laten komen. 

 

Literatuur:
-Iedereen kan leren schrijven (Suzanne van Noorden).

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.