Een pedagogische school

Hierbeneden heb ik een kopie gemaakt van de goed, beter, best lijst die hoort bij een pedagogische school.

Wat ik uit deze lijsten heb meegenomen zijn de volgende zaken:

Dit gaat goed:

Dit kan beter:

4. omdat we elkaar goed kennen, weten we ook wat we aan elkaar hebben; we vertrouwen elkaar.

Ik heb met de groep veel geinvesteerd om deze pijler goed te waarborgen. Zo doe ik met de groep veel spellen in de gouden weken om elkaar goed te leren kennen. Ik maak regelmatig gebruik van het kwaliteitenspel om leerlingen over hun eigen en elkaars kwaliteiten te laten nadenken. We maken groepsafspraken die ik regelmatig met de leerlingen bespreek of waar ik naar verwijs. Ik begin de dag altijd in de kring met de vraag: 'wie wil er graag iets delen met de groep'. Deze vraag is bedoeld om leerlingen de ruimte te geven om dat wat ze hebben meegemaakt te delen met de groep. Zo leren de leerlingen elkaar ook als persoon buiten school kennen.

22. in ons portfolio verzamelen we zo werk en foto's die aangeven wat de bakens zijn van onze ontwikkeling

Ik ben dit schooljaar gestart met het werken in portfolio's. Ik was op zoek naar een manier waarop ik de leerlingen inzicht kon geven in hun eigen leerproces, zowel terugkijkend als vooruit kijkend. Ik ben erg tevreden over de resultaten die hieruit zijn voortgekomen. Leerlingen hebben door middel van jaaroverzichten gemakkelijk in beeld gekregen wat ze nog moesten leren en wat al goed ging. Dit hebben ze zelf bijgehouden met een 80% norm. Ik wil komend schooljaar het portfolio uit gaan breiden en aanpassen met een andere indeling. Gedurende het schooljaar kwamen we er samen achter dat sommige werkbladen etc niet goed opgeborgen konden worden onder een bijpassend tabblad. Dit heb ik met de groep geevalueerd en hier is een nieuwe indeling uit voortgekomen die ik volgend schooljaar ga inzetten met mijn nieuwe groep.

2 elke dag als kinderen de groepsruimte binnenkomen, worden ze persoonlijk begroet. Dat doet niet alleen de stamgroepleider, maar dat doen ook de kinderen.

In de hectiek van de ochtend heb ik bij mezelf gemerkt dat ik vaak nog even snel iets op de computer wil regelen als de leerlingen binnenkomen. Ik vind persoonlijk contact en oog hebben voor de leerlingen belangrijk dus daarom wil ik met deze pijler graag aan de slag. Het laatste stukje van deze pijler vind ik een mooie toevoeging: dat doet niet alleen de stamgroepleider, maar dat doen ook de kinderen. Wauw! Dit is iets wat ik begin volgend schooljaar zeker ga introduceren. Een persoonlijke begroeting voor ALLE leerlingen, dus ook leerlingen die wellicht een beetje buiten de groep staan. Dat zal de groepsbinding zeker ten goede gaan komen.

 

19 in de blokperiode werken kinderen aan opdrachten, die de stamgroepleider hen heeft opgedragen, maar er is voor iedereen veel tijd om ook zelfgekozen werk uit te voeren.

Ik wil graag met deze pijler aan de slag omdat ik leerlingen meer op persoonlijk vlak wil uitdagen. Ik wil ruimte creeren in mijn aanbod waarin leerlingen met hun eigen interesses aan de slag kunnen. Dit ga ik monitoren in een schema, waar leerlingen en stamgroepleiders in mogen kijken. Een soort logboek. Ik denk dat het werken aan zaken die leerlingen zelf interessant vinden zorgt voor een hogere leeropbrengst omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn. Mijn rol als stamgroepleider is het voeren van coachgesprekken om deze interesses en vrije ruimte te begeleiden en samen met de leerlingen een route uit te stippelen naar een doel dat ze willen behalen.