Organisatorische en samenwerken met collega's competentie


Toelichting competenties
Leerjaar 1: (zwarte kruisjes)
Eigenlijk ben ik best tevreden over deze competenties. Punt 33 heb ik het afgelopen jaar goed ontwikkeld. Ik voel me zeker in het team en lever daardoor een goede bijdrage in de keuzes die er gemaakt worden en de speerpunten die we binnen het team oppakken en uitwerken. Een voorbeeldfunctie ben ik richting leerlingen door mezelf te zijn, echt te zijn, maar daarbij wel goed algemene normen en waarde hanterend. Ik ben flexibel en houdt veel rekening met de inbreng van kinderen. Hier creër ik bewust tijd voor en schenk ik aandacht aan omdat ik het belangrijk vindt dat leerlingen gezien en gehoord worden. Ze mogen meedenken over het functioneren van onze stamgroep. Ik ben van mening dat we samen verantwoordelijk zijn voor alles wat we doen in onze stamgroep. Ik geef daarin de kaders aan vanuit mijn expertise als leerkracht en ervaring als mens. Echter kunnen kaders besproken worden en zal ik uitleggen waarom deze kaders er zijn een hoe deze tot stand zijn gekomen.
Over de inrichting van mijn lokaal ben ik niet tevreden. Ik ga hiermee aan de slag in de zomervakantie. Meer hierover heb ik toegelicht bij de pedagogische competentie.
Leerjaar 2: (oranje bolletjes)
Ik ben van mening dat ik in het tweede jaar van de opleiding veel gegroeid ben in deze competentie. Vooral de indeling van de stamgroep ben ik zeer tevreden over. Vanuit de goed, beter, best lijsten ben ik hiermee aan de slag gegaan. In de stamgroep is nu meer ruimte om werk van kinderen op te slaan. Dit is belangrijk want hiermee wordt het werk van kinderen centraal gesteld en kan er over het werk gesproken worden met de groep. Het maakt feedback mogelijk en laat zien waar de stamgroep mee bezig is op dat moment. Voor de kinderen kan het ook een geheugensteuntje zijn van dingen die ze geleerd of geoefend hebben. Ook is er in mijn stamgroep nu een vast kring. Dit is een onmisbaar element op een jenaplanschool naar mijn idee. Één van de vier pijlers; gesprek, kan hier het beste tot uiting komen. De kring zorgt ook voor gelijkwaardigheid en samenhorigheid. Het is een plek waar geleerd wordt, waar gesproken wordt en waar samen beleeft en gecreërd wordt. In de stamgroep ben ik gaan werken met flexibele werkplekken. Deze keuze heb ik gemaakt vanuit verschillende theorieën. Ten eerste is het van belang dat kinderen niet te lang in een zelfde samenstelling of groep werken. Door met regelmaat de plekken in een groep te veranderen werk je aan het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden en vergroot je sociale vaardigheden. Met de flexibele plekken kunnen kinderen in onze stamgroep iedere dag een andere plek kiezen en daarmee ook met andere klasgenoten samenwerken. Tweede theorie is dat niet alle kinderen op dezelfde manier prettig kunnen werken. Daarom heb ik ervoor gekozen om in mijn groep staanwerkplekken te creëren. Tafels die hoger zijn en waar kinderen aan kunnen werken terwijl ze staan. Ook is de kring een werkplek, mits deze niet voor instructie of gesprek gebruikt wordt.
In de stamgroep heb ik planten een plek gegeven. De kinderen zijn verantwoordelijk voor de verzorging van de planten. Hiermee dragen ze samen bij aan het op orde houden van de stamgroep. Ik heb gekozen voor kinderen die affiniteit hebben met flora en fauna. Daarmee heb ik deze kinderen een taakje gegeven dat ze zelf super gaaf vinden om te doen. De planten zorgen voor extra zuurstof in het lokaal en geven het lokaal een huiselijke uitstraling. Iets wat in de jenaplantheorie als belangrijk omschreven wordt. Het mag tenslotte een woon- leefruimte zijn waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen.
Samenwerken met collega's is de afgelopen periode geintensiveerd door het ontwikkelen van de jenaplanessenties op ons verslag. Door de kennis die ik hierover heb opgedaan tijdens de opleiding heb ik het team kunnen helpen om hier kennis over op te doen. Zo kunnen we op school bewuster aandacht schenken aan deze 'extra opbrengsten' die jenaplanscholen hiermee bieden. Ook heb ik het team meegenomen in de theorie rondom mijn meesterstuk en het werken met portfolio's. Ik heb hier de meerwaarde van ervaren en wil dit natuurlijk ook graag binnen het team verspreiden. Tot slot wil ik benoemen dat ik heb bijgedragen aan het juist inrichten van stamgroepwerk in mijn leerteam (jaargroepen 5 t/m 8). Ik ben geinspireerd geraakt door de bijeenkomsten en heb de meerwaarde gezien van het durven los te laten en keuzes te maken. Waar wij op school veel vanuit de kerndoelen een aanbod hadden gemaakt, hebben we nu gekozen om het aanbod vanuit de interesses van kinderen te laten komen in een groepsmindmap. Dit is onze rode draad geworden tijdens het project. Door het stellen van de juiste vragen (ook iets wat ik geleerd heb op de opleiding... goede vragen stellen aan kinderen) heb ik diepgang kunnen aanbrengen en hebben collega's ervaren dat de projecten veel beter aansluiten bij de beleving van kinderen en daardoor veel meer opbrengen. De kerndoelen konden achteraf bijna allemaal prima 'afgevinkt' worden. Naast deze tdrie voorbeelden ben ik eigenlijk altijd na de bijeenkomsten met veel ideeën en inspiratie weer op mijn werkplek teruggekomen. Kunst hierbij is echter wel om keuzes te maken. Er staat al zoveel op de planning wat betreft ontwikkeling en scholing van het team. We zijn al met heel veel interessante dingen bezig. Dat het nu nog even niet lukt wil natuurlijk niet betekenen dat het over een langere tijd niet gaat lukken. Zo blijf ik de dingen die ik geleerd heb in mijn achterhoofd houden en ga ik het met het team delen zodra er ruimte is.
Maak jouw eigen website met JouwWeb