Bijeenkomst 5

Gepubliceerd op 14 april 2023 om 11:57

De vijfde bijeenkomst, en tevens laatste bijeenkomst voordat de 2-daagse gaat plaatsvinden, stond in het teken van de schoolwoonkamer. Tijdens deze bijeenkomst hebben we met de studiegroep gekeken naar de inrichting van de stamgroep. Ik heb een checklist ingevuld die laat zien in hoeverre de principes van de schoolwoonkamer terugkomen in mijn stamgroep. Ook heb ik een goed, beter, best ingevuld over de inrichting.

 

Linkje naar de padlet:

https://padlet.com/HetKan/breda-22-24-de-schoolwoonkamer-rodwx5083r68c9qy

 

Kinderen participeren in de vormgeving, inrichting en het beheer van de ruimte en dan niet alleen in de uitvoering, maar ook in de planning (zelfbeheer).

Er is in de ruimte een evenwicht tussen uitdaging tot exploratie en structuur. Chaos en ‘rommel’ worden bestreden en voorkomen.

De ruimte van de school en daarbinnen in het bijzonder de school- woonkamer vormt een thuis voor de kinderen. De kinderen kunnen het ook tot hun ruimte maken. Dit karakter als thuisbasis van de stamgroepen veronderstelt ook dat er grenzen zijn aan het mede- gebruik buiten schooltijd door anderen.

Er zijn geen absoluut vaste plaatsen van kinderen, maar er is flexibiliteit in de inrichting van de ruimte, naar gelang verschillende typen situaties dat vereisen.

Het leren over de ruimte, het zich bewust worden van kleuren, structuren en dingen, is van belang in samenhang met het eerste en derde punt.

Er is een levendige relatie tussen ‘binnen’ (in het schoolgebouw) en ‘buiten’ (tuin op het schoolterrein en verder weg liggende natuur).

 

Kijkwijzer mijn eigen stamgroep:

Ik kan uit deze kijkwijzer concluderen dat er nog veel werk te doen is om mijn stamgroep een echte Jenaplan stamgroep te maken. Ik ben mijzelf er bewust van dat niet alles persé nodig is, maar wil enkele zaken die ik belangrijk vindt wel gaan oppakken in de toekomst. De vaste kring is hier een voorbeeld van. Dit vind ik van essentieel belang omdat dit het perfecte middel is om op basis van gelijkheid (we zitten allemaal even ver tot het middelpunt van de kring, dus gelijk) met leerlingen te communiceren, gesprekken te voeren en instructies te geven.

Vragen uit 'Ruimte als kwaliteit' van Kees Both (linkje naar document)

  • Hebben de kinderen een actieve inbreng bij het vormgeven van en de zorg voor de ruimte, met name de schoolwoonkamer? Is het werkelijk hun ruimte?

de leerlingen in mijn stamgroep hebben eigenlijk weinig inbreng gehad over de indeling van de ruimte. Wel mogen ze zelf hun plekken kiezen na iedere vakantie. Een interessante vraag die Kees Both hier stelt. Ik zou dit wel graag met de leerlingen willen gaan bespreken. Dit wil ik gaan doen in de klassenvergadering. Ik zal dan een kaartje in de doos doen waarop ik vraag of de indeling van de groep voldoet aan de wens en of er aanpassingen nodig zijn.

  • Is er sprake van zelfbeheer, waarbij het groepsoverleg (of, in Freinettermen, de klassenvergadering) een belangrijke rol speelt? Worden leef- en werkregels samen vastgesteld, gehandhaafd en geëvalueerd?

Leef en werkregels worden voor een deel samen vastgesteld en voor een deel door mij als stamgroepleider bepaald. Ik bespreek regels die ik hanteer aan het begin van het schooljaar. Dit gaat over werkhouding, kwaliteit van het werk en onderlinge omgang. Vanuit onze methode van de Vreedzame school worden er in de gouden weken groepsafspraken gemaakt over de sociale omgang. Dit doe ik altijd met  de leerlingen samen. We bespreken wat we nodig hebben om het in onze groep fijn te hebben samen. Dit wordt regelmatig (meestal voor/na vakanties) geevalueerd en mogelijk bijgesteld. We hebben wekelijks een klassenvergadering die de eerste keren door mij als stamgroepleider wordt voorgedaan. Hierna krijgen leerlingen de taak van voorzitter, tijdbewaker en notulist. 

    • Heeft elke schoolwoonkamer een eigen karakter, dat de wensen en het werk van de ‘bewoners’ weerspiegelt?

    Ik denk dat hier niet echt sprake van is op onze school. Tuurlijk heeft een onderbouwgroep een ander 'karakter' dan een bovenbouwgroep. Dit verschilt in de hoogte van tafels, de aanwezigheid van een bouwhoek enzovoort. In de bovenbouw heb je bij ons op school meer werkplekken (tafeltjes) dan in de onderbouw. De wensen van leerlingen van de onderbouw zitten meer in het bezig zijn, spelenderwijs leren. De wensen van een leerlingen in de bovenbouw zal meer gericht zijn op een fijne, overzichtelijke en rustige werkplek waar lesstof verwerkt kan worden. Uiteraard is dit een globale aanname, want leerlingen verschillen natuurlijk onderling ook nog.

    • Nodigt de schoolwoonkamer uit tot dingen samen doen (zitjes, hoekjes, zoldertjes, ronde tafels)?

    In mijn stamgroep werken we in groepjes. Dit bevorderd het samenwerken zeker. Ook is er een instructietafel aanwezig waar de leerlingen nog kunnen werken. Hoekjes en zoldertjes zijn helaas niet mogelijk in mijn stamgroep.

    • Wordt er ook geoefend in sociaal gedrag in lokaal, zoals rustig bewegen en zachtjes overleggen?

    Dit wordt begin van het schooljaar besproken en geoefend. Oefenen gebeurd door modellen van de leerkracht. Hierna krijgen leerlingen hier de verantwoordelijkheid voor om dit voor te doen, leerlingen onderling elkaar aan te spreken en bij te sturen als nodig.

    • Is er sprake van een rijke visuele communicatie: teksten, tekeningen, werkstukken, verslagen, uitstallingen, etc.?

    Ik ben best tevreden over de visuele communicatie. Ik heb goede hulpmiddelen in de groep hangen die functioneel en actueel zijn. Wel mis ik nog meer plekken om werk van leerlingen tentoon te stellen. Dit is een  gemis want biedt de leerlingen helaas niet de kans om te laten zien wat ze gemaakt hebben, succeservaring en waardering te krijgen hiervoor! Ik wil hier de komende periode mee aan de slag om meer plekken te creëren waar dit kan plaatsvinden. Nu heb ik een lijn op de gang waar werk aan gehangen kan worden en een touw in de groep. Ik wil vooral meer kasten/schappen maken waar spullen op tentoongesteld kunnen worden.

    • Is het zichtbaar aan welk thema’s kinderen werken?

    Dit gebeurd in de groep. Ik zorg dat er altijd een muur met tafeltje gereserveerd wordt om dingen die horen bij het thema neer te zetten en op te hangen. Ook kan het touw  dat 

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.