De vierde bijeenkomst stond in het teken van de driejarige stamgroep. Hier lees je mijn aantekeningen, gedachtes en ideeën bij deze bijeenkomst.
Stamgroep is geen ik-leving maar samen-leving.
Jongste, middelste, oudste (meerdere rollen in een groep ervaren)
Opvoeding tot bekwame, initiatiefrijke, hulpvaardige en verantwoordelijke medemensen
(peter petersen)
Kinderen zelf laten nadenken over de werkplek -> passend bij de activiteit.
Kinderen verantwoordelijk houden voor de keuzes die ze maken.
Stamgroep is woon- leerkamer. Groepswet: in deze stamgroep gebeurt alleen wat we allemaal willen en de hele groep is verantwoordelijk voor iedereen. Dit moet aangeleerd worden door stamgroepleider door middel van voorbeeldgedrag.
Stevige groepsleider, sterke leider die alles in goede banen lootst en daarbij leerlingen regie gaat geven. Voorbeeldgedrag en verantwoordelijk stellen van leerlingen.
10 argumenten voor een driejarige stamgroep: (Der kleine jenaplan, Peter Petersen)
Welke grondpincipes (Suus Freudenthal) pleiten voor een driejarige stamgroep?
2 . H u m a n i s e r i n g e n d e m o c r a t i s e r i n g v a n d e s c h o o l -
w e r k e l i j k h e i d
Zowel kinderen als ouders moeten inspraak hebben in de leef- en
werkgemeenschap.
6 . V r i j h e i d d o o r g e m e e n s c h a p p e l i j k e , a u t o n o m e o r d e n i n g
v a n d e l e e f - e n w e r k g e m e e n s c h a p
Samen verantwoordelijk voor de stamgroep, de school, de gemeenschap.
Welke basisprincipes ( pleiten voor een driejarige stamgroep?
Er zijn meerdere basisprincipes die hier in indirecte zin voor pleiten maar de meest duidelijke vond ik nummer 16: In de school vindt overwegend heterogene groepering van kinderen plaats, naar leeftijd en ontwikkelingsniveau, om het leren van en zorgen voor elkaar te stimuleren.
Mijn gedachten over 3 jarige stamgroep:
Ik vind het organisatorisch nog wel een uitdaging om in drie jarige stamgroepen te werken. Bij ons op school is er gekozen om 2 jarige stamgroepen te vormen. Deze keuze is voornamelijk gebaseerd op bovenstaande argument, namelijk de tijd die het vergt om alle drie de groepen te organiseren in de stamgroep. Daarnaast heeft er veel focus gelegen de afgelopen jaren op de opbrengsten die omhoog moesten. Hierdoor is er verdieping voor het team geweest op de instructie en is het EDI model geintroduceerd. Het is praktisch onmogelijk om 3 jaargroepen een goede EDI instructie te geven voor rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen enzovoort. Hier is gewoonweg geen tijd voor. Dit is ook echt een standpunt waar ik mij goed in kan vinden.
Echter is het ook zo dat er wel mogelijkheden zijn die 3 jarige stamgroepen wel organisatorisch te laten werken. Ik heb er namelijk vertrouwen in en zie mogelijkheden voor oudere leerlingen om jongere leerlingen te helpen bij het werken. Wanneer hier een groter verschil in zit (2 jaar i.p.v. 1 jaar) zullen de onderlinge verschillen groter zijn waardoor een leerling van groep 8 de stof van groep 6 prima zou kunnen uitleggen.
Ook zie ik een voordeel in het feit dat de groepjes kleiner worden als je 3 jaargroepen in de stamgroep hebt. Van alle jaargroepen 8 leerlingen zijn gemakkelijker instructie te geven dan een grotere groep. Je kunt EDI dan wellicht sneller toepassen doordat je het controlemoment sneller kunt overzien. Ook is het zo dat je de volledige EDI stappen alleen doorloopt bij nieuwe doelen. Hiermee kun je dus prima afwisselen en doelen die al eens behandeld zijn door leerlingen laat herhalen en instrueren.
Enkele prachtige opbrengsten uit het werken met 3 jarige stamgroepen vind ik dat leerlingen meer verantwoordelijkheden gaan krijgen voor 'hun stamgroep'. Je hebt elkaar nodig om alles goed draaiend te houden. Daarnaast is de hoogste vaardigheid waarin leerlingen een doel kunnen bereiken niet het reproduceren of toepassen, maar het uitleggen aan een ander. Dit zou een mooie toevoeging zijn voor ons onderwijs op de Krullevaar.
Ik heb tijdens deze bijeenkomst de goed, beter, best lijst ingevuld voor driejarige stamgroepen. Zie de uitwerking van deze lijst bij het kopje 'goed, beter, best' of volg bovenstaand linkje.
Reactie plaatsen
Reacties