Tijdens de tweede bijeenkomst hebben we ons met de studiegroep verdiept in de bekendste onderwijsvernieuwers. Ook zijn er aan de slag gegaan met de Jenaplan essenties. Hier lees je mijn aantekeningen van deze bijeenkomst.
Kernkwaliteiten Jenaplan. Centraal staat RELATIE.
pedagogische benadering.
Jenaplan essenties:
https://padlet.com/HetKan/xjgl9gy8sbfxquc0
- Plannen
- Presenteren
- Verantwoorden
- Respecteren
- Communiceren
- Creëren
- Ondernemen
- Samenwerken
- Reflecteren
Opdracht: in padlet 10 essenties bestuderen. Indicatoren scannen.
Wat zie je al terug op school?
Ik herken veel van de essenties bij mij op school. Plannen is een essentie die ik dit schooljaar zelf heb geupgrade. Dit omdat ik merk dat de leerlingen van groep 8 toch wel een flinke overstap moeten maken naar het VO wat betreft plannen. Ik heb een digitaal evaluatieformulier in excel ontworpen waarin de leerlingen hun werk inplannen en beoordelen (80% norm). Op deze manier krijgen ze overzicht in de lessen die ze nog moeten maken, maar ook hoe ze de lessen verwerkt hebben en waar dus nog verbeterpunten liggen. De essentie 'reflecteren' heb ik dit schooljaar goed geimplementeerd door te gaan werken met portfolio's. In deze portfolio's zitten jaarplanners van de methodes die wij op school gebruiken. Hiermee creer ik voor de leerlingen overzicht in de lesstof die ze gaan leren. Ook werk ik met actieplannen. Deze actieplannen worden in het portfolio bewaard en worden opgesteld uit de evaluatie van hun weektaak en uit het terugblikken op de jaarplanner. Zo kiezen leerlingen altijd concrete doelen waar ze aan gaan werken. Verantwoorden en ondernemen zijn twee essenties die ik niet terug zie bij mij op school.
Kies 1 essentie uit en ga daar dieper op in. Wat zie ik al? en waar zie ik nog kansen?
Ik vind verantwoorden wel een wezenlijke essentie en zeer belangrijk om met leerlingen te gaan oppakken. Ik herken hier wel al veel dingen uit die ik in mijn stamgroep goed heb georganiseerd. Zo is het opruimen en pakken van materiaal prima geregeld en gaan leerlingen hier verantwoordelijk mee om. Ook hulp vragen kan mijn groep erg goed. Vooral het verantwoorden van keuzes die leerlingen gemaakt hebben, niet alleen naar mij als leerkracht, maar ook naar de groep vind ik erg sterk. Dit wil ik graag nog meer gaan oefenen met de groep. Hiermee ontwikkel je dat leerlingen bewuster keuzes gaan maken en ook gevolgen gaan ervaren van de dingen die ze doen.
Onderwijsvernieuwers
Het traditioneel vernieuwingsonderwijs is de verzamelnaam voor de vernieuwde onderwijsvormen die ontstonden aan het begin van de 20e eeuw. Al deze concepten namen afstand van het mechanische, klassikale onderwijs en gingen uit van de ontwikkelingsmogelijkheden van elk individuele kind. Ook speelt de leefwereld van het kind een grote rol. Onderwijstypen die bij het traditionele vernieuwingsonderwijs horen, zijn:
1. Daltononderwijs
2. Freinetonderwijs
3. Jenaplanonderwijs
4. Montessorionderwijs
5. Vrijeschool
In de studiegroep zijn we in kleine groepjes aan de slag gegaan met het uitwerken van één van deze onderwijsvernieuwers. We hebben dit gepresenteerd aan de studiegroep a.d..h.v. een tijdlijn. Ik vond het mooi om te zien welke overeenkomsten en verschillen er te noteren zijn in vergelijking met Jenaplan. Via dit linkje kun je nog een mooie samenvatting lezen over de onderwijsvernieuwers die ik hierboven benoem en nog enkele andere onderwijsstromingen.
Wat neem ik mee uit deze bijeenkomst:
Ik heb deze bijeenkomst de theorie van onderwijsvernieuwers opgefrist. Deze theorie heb ik lang geleden op de PABO wel eens behandeld maar was toch wat stoffig geworden door de jaren heen heb ik gemerkt. Ik heb geconcludeerd dat er veel overeenkomsten zijn tussen de onderwijsvernieuwers. Zo worden er bijvoorbeeld bij Montessori onderwijs en Jena meerjarige stamgroepen ingericht. Ook gaan bijna alle scholen uit van het principe dat relatie een belangrijke factor is om tot leren te komen.
De Jenaplanessenties vond ik zeer interessant. Ik heb in de bijeenkomst gemerkt dat veel van deze essenties al goed geimplementeerd zijn in mijn groep. Dit is een fijne constatering want dan ben ik eigenlijk goed bezig wat dit onderwerp betreft. Wel wil ik graag meer met deze essenties doen in de vorm van zelfbeoordeling door leerlingen. Ik ga in gesprek met mijn directeur en kwaliteitscoordinator op school om te zien of we schoolbreed met de jenaplanessenties aan de slag kunnen. Mij lijkt het een fantastisch plan om in het portfolio (waar ik dit schooljaar een start mee heb gemaakt) dit een plekje te laten krijgen. De vaardigheden kun je prima indelen in jaargroepen/stamgroepen en daarmee ieder schooljaar een 'doelenboekje' vanuit de theorie van de jenaplanessenties vullen. Dit doelboekje gaan de leerlingen gedurende het schooljaar proberen te behalen. Ze mogen zelf een vorm kiezen waarin ze aantonen dat ze een vaardigheid beheersen. Dit gaat zeker nog een plekje krijgen op mijn school. In welke vorm weet ik nog niet, maar ik ben er zeer geinspireerd door geraakt.
Reactie plaatsen
Reacties