Stamgroepwerk
Deze bijeenkomst hebben we het met de studiegroep gehad over stamgroepwerk. Ook hebben we gesproken over het stellen van goede vragen. Wederom een interessante bijeenkomst waar ik weer heel veel praktische ideeën heb gekregen die ik wil gaan onderzoeken op de werkvloer!
De volgende padlet stond centraal tijdens deze bijeenkomst:
Stamgroepwerken: https://padlet.com/HetKan/padlet-stamgroepwerk-ozy3b8j67xj7b4hf
We hebben tijdens het stamgroepwerk besproken hoe een project zichtbaar kan worden in een groep. Enkele zaken die genoemd werden zijn:
- groot de titel van het project ergens in de groep
- echt beeldmateriaal. Foto's en fragmenten die de tijd goed weerspiegelen
- een materialenhoek met spullen die bij het thema passen
Bovenstaande facetten kunnen ervoor zorgen dat leerlingen het doel bereiken wat behaald moet worden: historisch besef. Begrijpen hoe de tijdbalk in vormgegeven en welke gebeurtenissen, personages, voorwerpen, kleding enzvoort op een bepaalde plek op deze tijdbalk past.
Er wordt een mooi voorbeeld gegeven dat leerlingen in staat moeten zijn om op een praatplaat onjuistheden aan te geven. Dat een stoomtrein niet juist is in een plaat over de monniken en ridders.
Het stellen van goede leervragen is belangrijk. Je kunt deze onderscheiden in:
- opzoekvragen (wanneer leefde columbus?)
- filosofische/nadenkvragen (geen goed of fout / ja of nee)
- onderzoeksvragen (interessante website: https://www.geschiedenisvandaag.nu/hoe-formuleer-ik-een-onderzoeksvraag/)
Deze bijeenkomst heeft mij getriggered om de goed/beter/best lijst in te vullen voor stamgroepwerk. De link brengt je naar mijn uitwerking hiervoor. Ik heb uit deze lijst gehaald dat ik in mijn groep aandacht wil gaan schenken aan de groepsmindmap.
Nu wordt er veel vanuit de stamgroepleider geleerd. Dit wil ik n.a.v. de goed / beter / best lijsten meer vanuit de leerlingen gaan doen. Intrinsieke motivatie zal naar mijn mening veel meer leeropbrengsten opleveren dan dat het vanuit mij als stamgroepleider gewoon 'gedropt' wordt.
Verhalend ontwerpen: https://padlet.com/HetKan/breda-22-24-verhalend-ontwerp-p3xq7prwtr4b9qo1
Verhalend ontwerpen is een thema/opdracht uitwerken vanuit een verhaallijn. Er worden opdrachten gekoppeld aan episodes. Steeds als jij als stamgroepleider aanvoelt dat de groep weer input nodig heeft, wordt er vanuit het verhaal weer uitbreiding gegeven met daarbij passende denkvragen, opdrachten enzovoort.
Op een wandfries wordt weergegeven waar de stamgroep aan werkt. Dit is een soort van tijdlijn waar de verhaallijn zichtbaar wordt met darabij de uitgewerkte opdrachten van leerlingen.
Reactie plaatsen
Reacties